Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen (Digital Intelligence Briefing: Digital Trends for 2015 ) mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Trendi on yhtä vahva niin Pohjois-Amerikassa, Aasiassa kuin Euroopassakin. Onnistuneen asiakaskokemuksen tuottaminen vaatii, että koko organisaation prosessit on organisoitu asiakkaan tarpeiden ympärille. Markkinoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa myynnin ja markkinoinnin entistä tiiviimpää yhteistyötä

Brändikokemuksesta asiakaskokemukseen

Yritysten suurimpia haasteita tällä hetkellä on luoda mieleenpainuvia asiakaskokemuksia. Informaatiotulvan keskellä eläminen on tehnyt meistä suodattamisen mestareita – kiinnitämme huomiota ainoastaan aidosti relevanttiin tietoon, jos siihenkään. Erottuakseen massasta, brändien on pystyttävä tuottamaan asiakkaitaan aidosti palvelevia sisältöjä. Tämä ei kuitenkaan yksinään riitä. Sisällön on lisäksi oltava oikein ajoitettua – muuten ohitamme tai unohdamme sen lähes välittömästi. Brändi syntyy tuhansissa, ellei miljoonissa päivittäisissä asiakaskohtaamisissa eri kanavissa. Uusi lähestymistapa vaatii näkökulman muutosta: organisaation lähtökohdista käsin tuotetun brändikokemuksen aika on ohi. On siirryttävä tuottamaan asiakkaan tarpeita palvelevia yksilöllisiä asiakaskokemuksia.

Monikanavaisesti toimiva asiakaskokemus on kilpailuetu

Datan ja sisällön yhdistäminen toimivaksi monikanavaiseksi kokonaisuudeksi on yksi onnistuneen asiakaskokemuksen kulmakivistä. Sisältöstrategia luo pohjan asiakaslähtöisen sisällön monikanavaiselle suunnittelulle:
  • Sisältöstrategia rakennetaan asiakkaan ostopolun sekä ostajapersoona (buyer persona) ympärille. Ostajapersoona on tutkimustietoon pohjautuva kuvaus yrityksen potentiaalisesta asiakkaasta – hänen tavoitteistaan ja motiiveistaan.
  • Markkinoinnin automaation avulla sisältö pystytään kohdentamaan oikealle asiakkaalle juuri oikeaan aikaan oikeissa kanavissa.
  • Loppupeleissä kaikki voittavat: konversiot paranevat ja asiakkaasi arvostavat markkinointiasi huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.
Ei siis ihme, että asiakaskokemus on nostettu yhdeksi tämän vuoden kuumimmista trendeistä – saumattomasti toimiva monikanavainen asiakaskokemus tuo merkittävää kilpailuetua. Tulevaisuudessa se tulee olemaan yritysten olemassaolon perusedellytys.




Tastylia Lue, miten mainonnan tuloksia voidaan parantaa sisältömarkkinoinnin tuloksia - tilaa opas!

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

الخيارات الثنائية مزايا التداول 29.09.2016

Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Snapchat - mitä se tarkoittaa markkinoijille?

05.09.2016

Snapchat on varsinkin nuorien suosiossa oleva kuvaviestintäpalvelu, jonka avulla jaetaan arjen hauskoja hetkiä. Tämä koko ajan suositumpi sovellus on myös todella tehokas markkinoinnin kannalta, ja sitä kannattaisi hyödyntää.

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

15.10.2015

Näillä yhdeksällä neuvolla kirjoitat kiinnostavammin. Lue ja ota askeleet kohti parempia blogipostauksia.

Lue lisää ››››

Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

03.09.2015

Sisältömarkkinointi herättää paljon kysymyksiä yrityksissä. Kokosimme yhteen yleisimmät sisältömarkkinointia koskevat kysymykset ja vastasimme niihin.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

13.08.2015

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Markkinoinnin automaation avulla saat enemmän irti samoilla resursseilla.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

03.07.2015

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

04.03.2015

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››