Bloggaaminen on internet-aikakauden ammatti

Suomalaisbloggaajien urakehitys on kuin amerikkalainen unelma: kovaa työtä tekemällä on mahdollisuus saavuttaa huikeaa menestystä. Nuoret, verkkopäiväkirjan kirjoittamista ja omien kuvien julkaisua harrastaneet bloggaajat ovat viimevuosien kuluessa kasvaneet sisällöntuotannon ja sisältömarkkinoinnin ammattilaisiksi. Urakehitys on ollut suhteellisen nopeaa: ensimmäiset blogit perustettiin Suomessa 2000-luvun puolivälissä, jolloin oma tyyli ja ”päivän asut” olivat pääosassa. Blogit toimivat tyylin esittelemisen lisäksi myös päiväkirjoina, jonne nuoret bloggaajanalut kirjoittivat omista ajatuksistaan ja mielipiteistään.

Muotitytöistä some-maailman vaikuttajiksi

Blogit saivat tasaiseen tahtiin lisää lukijoita ja suosion kasvaessa niitä perustettiin lisää. Vielä vuonna 2007 erityisesti muotibloggaajia tytöteltiin: vaikka bloggaajat Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen (9/2007) aiheeksi nousivatkin, ”muotityttöjä” pidettiin vain hauskan harrastuksen löytäneinä nuorina, jotka eivät toiminnallaan ”hetkauta muotimaailmaa pätkääkään”.

Kovalla, sinnikkäällä työllä muotitytöistä on kuitenkin kasvanut some-maailman mielipidejohtajia ja vaikuttajia, joita kymmenet tuhannet lukijat seuraavat päivittäin eri kanavissa. Muotityttöjen vanavedessä myös esimerkiksi treenaamista, ruokaa ja sisustamista käsitteleviä blogeja on perustettu hurjia määriä. Tämän hetken suosituimmat suomalaisblogit käsittelevät yleisesti kaikenlaisia lifestyle-teemoja ja muistuttavatkin jo enemmän kiiltäväkantisia aikakauslehtiä kuin verkkopäiväkirjoja.

Ammattimaisuus näkyy tekemisessä ja palkkioissa

Blogien suosion kasvaessa ja ansaintamahdollisuuksien lisääntyessä on alettu puhua bloggaamisen ammattimaistumisesta. Ammattimaistumisella tarkoitetaan ennen kaikkea tekemisen ammattimaisuutta: bloggaajat kirjoittavat kuin ammattitoimittajat, valokuvauskalusto on huippuluokkaa ja suosituimmat bloggaajat ovat jopa palkanneet itselleen henkilökohtaisen valokuvaajan. Konseptiajattelu ja brändääminen ovat arkipäivää myös bloggaamisessa: menestyneimmät blogit ovat bloggaajan omaa nimeä kantavia aikakauslehtiä, joissa käsitellään monipuolisesti lukijoita kiinnostavia aiheita. Bloggaaja on blogin päähenkilö, toimittaja, valokuvamalli ja asiantuntija, jonka sana painaa.

Ammattimaisen toimintatavan lisäksi luonnollisesti myös bloggaamisella saavutetut tienestit liittyvät bloggaamisen ammattimaistumiseen. Yhä useampi edes kohtuullisia lukijakuntia saavuttava bloggaaja kartuttaa tilipussiaan bloggaamisella: erilaiset mainosbannerit ja affiliate-linkit lienevät suurin tulonlähde useimmille.

Sisältömarkkinointi merkittävää myös bloggaajille

Sisältöyhteistyökampanjat yritysten kanssa tuovat bloggaajille suuriakin palkkioita. Suosituimmat bloggaajat elättävät itsensä pelkällä bloggaamisella. Bloggaamisen takaama toimeentulo mahdollistaa osaltaan laadukkaan ja ammattimaisen tekemisen: bloggaajilla on aikaa suunnitella, toteuttaa ja työstää laadukkaita sisältöjä, jotka herättävät niin lukijoiden kuin yhteistyökumppaneiden kiinnostuksen.

Voikin sanoa, että bloggaaminen on yksi internet-aikakauden uusista ammateista. Tähän ammattiin ei koulutusta tarvita, eikä työpaikkahaastattelun kautta pääse johtopaikoille. Bloggaajien laadukkaista, palvelevista ja tavoittavista sisällöistä pääsee kuitenkin osalliseksi blogiyhteistyötä tekemällä.

Suomalainen blogosfääri muuttuu jatkuvasti. Liikehdintä on jatkuvaa uusien blogien noustessa suosioon ja vanhojen bloggaajien siirtyessä uusiin haasteisiin. Blogosfäärin liikehdinnässä on välillä vaikea pysyä perässä. Lataa Myyn opas, ja lue, mikä on suomalaisen blogosfäärin tila vuonna 2015. Oppaasta selviää myös, mitä Ruotsissa ja Yhdysvalloissa tehdään tällä hetkellä. Lisäksi teemme valistuneita arvauksia siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Haluatko tietää lisää? Lataa laajempi Bloggaaminen bisneksenä -opas

Kommentoi

Samankaltaisia

Kun videobloggaajasta tuli media

binäre optionen bedeutung 15.09.2016

der perfekte einstieg binäre option YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Garmin Nordic Finland

04.06.2015

Garminin valikoiman monipuolistumisesta kertomiseen haluttiin käyttää tuoteviestintää. Neljässä toteutetussa kampanjassa hyödynnettiin menestyksekkäästi ansaittua näkyvyyttä blogeissa, aikakaus- ja sanomalehdissä sekä erilaisilla verkkosivuilla.

Lue lisää ››››

Natiivimainonta blogeissa – kolme vinkkiä mainostajille

12.05.2015

Digimainonnan muodot staattisista ja liikkuvista bannereista retargetointimahdollisuuksiin ja natiivimainontaan luonnistuvat myös blogiympäristössä. Natiivimainonta ei kuitenkaan blogeissa tarkoita samaa kuin muualla digissä.

Lue lisää ››››

Blogiyhteistyö alkaa täydellisten kumppanien etsinnällä

23.02.2015

Jokaisen bloggaajan erityisyyden hahmottaminen asettaa vaatimuksia asiantuntijuudelle, mutta avaa myös mahdollisuuden erittäin onnistuneille ja maaliin osuville valinnoille.

Lue lisää ››››