Euromelanooma 2015 -kampanja

http://talkinginthedark.com/2012/page/2/ Euromelanooma on kansainvälinen kampanja, jonka tavoite on melanooman ja muiden ihosyöpien tietoisuuden lisääminen, ehkäiseminen ja varhainen diagnoosi. Suomen kampanjan näkyvyys ylitti kaikki odotukset. Kampanja palkittiin Vuoden lääkeinformaatiotekona 2015.

melanooma

Lähtötilanne ja tavoitteet

Ihotautilääkärien kehittämän kansainvälisen Euromelanooma-kampanjan tavoitteena on melanooman ja muiden ihosyöpien ehkäiseminen sekä varhainen diagnoosi. Kampanjalla pyritään lisäämään ihmisten tietämystä ihosyövistä ja niiden tunnistamisesta sekä riskitekijöistä. Suomessa melanoomaan sairastuu vuosittain noin 1400 henkeä ja muihin ihosyöpiin 11 000 henkeä.

Ensimmäistä kertaa kampanjaan osallistuvan Suomen tavoitteet olivat:
  • Lisätä suomalaisten tietoisuutta ihosyövistä ja niiden ennaltaehkäisemisestä
  • Ohjata suomalaisia ilmaisiin luomitarkastuksiin
Kampanjan kansalliset yhteistyökumppanit Suomessa olivat La Roche-Posay, LEO Pharma Oy, Roche Oy, Iholiitto ry, Suomen Apteekkariliitto, Syöpäjärjestöt sekä Yliopiston Apteekki.

Luova ratkaisu ja toteutus

Luovan ratkaisun pääviesti oli selkeä: Ihosyövän varhainen tunnistaminen voi pelastaa hengen!

Kampanjan keskiössä oli Euromelanooma-päivä 19. toukokuuta, jonka aikana viidessä kaupungissa järjestettiin tietoiskuja sekä ilmaisia luomitarkastuksia ennakkoilmoittautumisella. Kuka tahansa pääsi ennakkoajanvarauksella näyttämään epäilyttäviä ihomuutoksia ihotautilääkärille ilmaiseksi.



Kampanjaviestin levittämiseksi ja ilmaisiin luomitarkastuksiin innostaaksemme teimme monipuolisesti erilaisia PR-toimenpiteitä: Tuotimme kaksi kampanjavideota, teimme mainosmateriaaleja verkkoon, printtiin ja yhteistyökumppaneiden kanaviin sekä perustimme kampanjasivun Facebookiin. Myös apteekit osallistuivat aktiivisesti kampanjaan jakamalla yli 20 000 kampanjaesitettä sekä kehottamalla suomalaisia osallistumaan luomitarkastustapahtumiin.

Kaikki kampanjointi ohjattiin kampanjasivustolle: www.euromelanoma.org/suomi

Tulokset

Kampanjasivuston suosio ylitti kaikki odotukset: maiden välisissä vertailuissa Suomi sijoittui 2. sijalle heti Ruotsin jälkeen. Sijoitus on merkittävä, sillä Euromelanooma-kampanjaan osallistui yli 30 Euroopan maata ja Kanada. Suhteutettuna väestön kokoon suomenkielisillä sivuilla oli eniten kävijöitä.

Luomitarkastusajat varattiin täyteen hetkessä, ja tuhannet ihmiset olivat jonossa peruutuspaikoille. Lähes tuhat suomalaista kävi luomitarkastuksessa 19. toukokuuta ja seitsemällä prosentilla heistä löydettiin epäily ihosyövästä tai sen esiaste.

Kampanja ja ihosyövän ehkäiseminen saivat runsaasti huomiota eri medioissa. Kaikki suuret suomalaiset viestimet uutisoivat aiheesta touko-kesäkuussa, mikä oli täydellinen ajoitus vaaleaihoisille suomalaisille juuri kesän kynnyksellä.


Myyn muut terveysalan caset