Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Fiksut brändit ovat tehneet sisältömarkkinointia jo yli 100 vuoden ajan. Ehkä legendaarisin esimerkki on Michelinin ravintolaopas, joka aikoinaan luotiin lisäämään autojen ja tätä kautta renkaiden kysyntää.

Digitalisaation myötä kohderyhmän tarpeita palveleva sisältö on noussut entistä tärkeämpään asemaan. Sisältömarkkinoinnista on tullut uusi standardi:

  • Hakukoneet suosivat laadukasta sisältöä.
  • Automatisoidut prosessit ja datan hyödyntäminen eivät yksinään riitä – tarkka kohdennus ja ajoitus asettavat entistä korkeammat vaatimukset sisällölle.
  • Hyvä sisältö tuo (potentiaalisen) asiakkaan vapaaehtoisesti brändin luo – asetelma on täysin päinvastainen kuin perinteisessä mainonnassa, joka keskeyttää vastaanottajan ja pahimmassa tapauksessa jopa ärsyttää tätä.
Loistava esimerkki nykyajan onnistuneesta sisältömarkkinoinnista on markkinoinnin ja myynnin automaatiotyökaluja tarjoava Hubspot. Yrityksen laaja sisältöpankki tuntuu lähes kultakaivokselta, jonka pariin voisi uppoutua viikoiksi. Ja mikä parasta, uutta entistä kiinnostavampaa sisältöä ilmestyy päivittäin.

Asiakasymmärrys keskiössä

Kaikki puhuvat sisältömarkkinoinnista, mutta harva osaa määritellä, mistä tarkalleen on kyse. Myyn näkemyksen mukaan sisältömarkkinointi on brändin johtamista ja eläväksi tekemistä monikanavaisessa maailmassa, jossa sisältöjä kulutetaan asiakkaan ehdoilla.

Onnistuneen sisältömarkkinoinnin keskiössä on asiakasymmärrykseen perustuva tarina, jota syvennetään jatkuvassa vuorovaikutuksessa kohdeyleisön kanssa. Sisältö ei kuitenkaan toimi, ellei brändin toiminta kaikissa kanavissa tue samaa tarinaa.

Tarina tekee brändin sisällöstä tunnistettavan kanavasta riippumatta. Tarina on yhtä kuin brändin oma ja erottuva soundi. Rytmiä on kuitenkin tuunattava aina kontekstin ja kohdeyleisön tarpeiden mukaan, muuten tarina ei liikuta eikä tunnu aidolta. Keskeistä on löytää brändin ja kohdeyleisön yhteiset teemat, joiden ympärille sisältöstrategia laaditaan.

Kohti sisältösuunnitelmia ja jatkuvaa tekemistä


Sisältömarkkinointi mielletään liian usein sisällöiksi, joita tuutataan ulos kaikissa kanavissa. Yleisö ohjataan sisällön luokse ja sitten kampanja päättyy. Lopputulemana on satoja tuhansia klikkejä, katselukertoja ja ehkä jopa ansaittua medianäkyvyyttä. Entä sitten?

Tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin suurin haaste on, että toimenpiteet tuuppaavat jäädä myyntisuppilon alkupäähän. Ei ole mietitty seuraavaa askelta – sitä, miten sisällön pariin houkuteltu potentiaalinen asiakas kuljetetaan seuraavalle tasolle matkalla kohti uutta asiakkuutta.

Tuloksellinen sisältömarkkinointi ei ole yksittäisiä kampanjoita. Se on jatkuvaa tekemistä – sisältöohjelmia, joiden avulla potentiaalinen asiakas kuljetetaan hellän dynaamisesti koko ostoprosessin läpi. Vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen työ: asiakkaan luottamuksen lunastaminen päivästä toiseen, aina uudelleen ja uudelleen.

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

copiare broker option24 29.09.2016

iltreding onlain col sistema binario e una truffa Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Snapchat - mitä se tarkoittaa markkinoijille?

05.09.2016

Snapchat on varsinkin nuorien suosiossa oleva kuvaviestintäpalvelu, jonka avulla jaetaan arjen hauskoja hetkiä. Tämä koko ajan suositumpi sovellus on myös todella tehokas markkinoinnin kannalta, ja sitä kannattaisi hyödyntää.

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

15.10.2015

Näillä yhdeksällä neuvolla kirjoitat kiinnostavammin. Lue ja ota askeleet kohti parempia blogipostauksia.

Lue lisää ››››

Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

03.09.2015

Sisältömarkkinointi herättää paljon kysymyksiä yrityksissä. Kokosimme yhteen yleisimmät sisältömarkkinointia koskevat kysymykset ja vastasimme niihin.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

13.08.2015

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Markkinoinnin automaation avulla saat enemmän irti samoilla resursseilla.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

03.07.2015

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

17.04.2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Lue lisää!

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››