Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Jokaista brändin lähettämää markkinointiviestiä kohden kulutetaan keskimäärin kolme eri sisältöä ja ennen varsinaista ostopäätöstä eri palveluntarjoajiin ollaan yhteydessä jopa viiden eri kanavan kautta (lähde: Forrester).

Viimeistään tässä kohtaa moni yritys on pulassa: eri kanavat ovat eri yksiköiden vastuulla eikä kukaan hallitse asiakkaan ostopolkua kokonaisuudessaan. MarketingSherpan mukaan jopa 79 % potentiaalisia asiakkaista menetetään markkinoinnin (ostopolun alkupään) ja myynnin (ostopolun loppupään) välillä olevan kuilun takia.

Brändin on oltava läsnä kaikissa niissä kanavissa, joissa asiakkaat viettävät aikaansa ja yhtälö tuntuu monen markkinoijan näkökulmasta monimutkaiselta. Miten kohdata kuluttaja oikeassa kanavassa oikeaan aikaan juuri häntä sillä hetkellä palvelevalla sisällöllä? Miten hallita asiakaspolkua kokonaisuudessaan ja saada kanavat, sisällöt, markkinointi ja myynti integroitua asiakkaan tarpeita palvelevaksi kokonaisuudeksi?  

Tavoita asiakkaat oikealla hetkellä


Markkinoinnin automaatiosta puhutaan tällä hetkellä paljon, eikä turhaan. Sen avulla markkinoinnin ja myynnin tekeminen saadaan integroitua eheäksi kokonaisuudeksi, joka tukee asiakkaan etenemistä polulla kohti uuttaa asiakkuutta. Lämpimiä liidejä ei mene turhaan hukkaan ja samalla varmistetaan, ettei potentiaalista asiakasta kontaktoida liian aikaisin puhtaalla myyntikärjellä. Jo olemassa olevat asiakkaat saadaan sitoutettua, mahdolliset poistumat minimoitua ja lisämyynti optimoitua.

Markkinoinnin automaatio -alustat mahdollistavat verkkokäyttäytymiseen pohjautuvien sisältöohjelmien rakentamisen. Niiden avulla sisältö saadaan kohdennettua asiakkaalle juuri oikealla hetkellä.  Kerätty data kertoo millaiseen sisältöön ja mihin kanaviin jatkossa kannattaa panostaa. Enää ei tarvitse kiistellä siitä, viettävätkö asiakkaasi tarpeeksi aikaa Facebookissa tai vaikuttiko pilke silmäkulmassa tehty YouTube-video oikeasti myyntiin. Datan pohjalta investoinnit pystytään kohdentamaan parhaiten toimiviin kanaviin ja sisältöformaatteihin.

Enemmän irti samoilla resursseilla


Markkinoinnin automaatio vaatii uudenlaista lähestymistapaa ja markkinoinnin uudelleen organisointia. Markkinointistrategian kannalta se tarkoittaa painopisteen siirtämistä yksittäisistä kanavista personoitujen ja kanavat ylittävien kokemusten tuottamiseen. Lue lisää asiakaskokemuksesta digitaalisen markkinoinnin vuoden 2015 vahvimpana trendinä

Tuntuuko liian hankalalta ja aikaa vievää hankkeelta? Ehkä, mutta markkinoinnin automaatioon panostaminen kannattaa. Se lisää markkinoinnin tehokkuutta tehden siitä skaalautuvaa ja entistä paremmin kohdennettua. Käytännössä pystyt siis tekemään enemmän samoilla resursseilla ja tehostamaan markkinointiasi aidosti kasvattamaan liiketoimintaa.


Haluatko tavata meidät ja kuulla, miten yrityksesi hyötyy markkinoinnin automaatiosta?

Ota yhteyttä


Tilaa Myysletter

Haluatko tietää lisää aktivoinneista ja muista digimarkkinoinnin toimenpiteistä? Tilaa Myysletter, niin pysyt mukana muuttuvassa maailmassa:

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

http://boersenalltag.de/blog/blog-from/2013-04-01/ 29.09.2016

go to site Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Snapchat - mitä se tarkoittaa markkinoijille?

05.09.2016

Snapchat on varsinkin nuorien suosiossa oleva kuvaviestintäpalvelu, jonka avulla jaetaan arjen hauskoja hetkiä. Tämä koko ajan suositumpi sovellus on myös todella tehokas markkinoinnin kannalta, ja sitä kannattaisi hyödyntää.

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

15.10.2015

Näillä yhdeksällä neuvolla kirjoitat kiinnostavammin. Lue ja ota askeleet kohti parempia blogipostauksia.

Lue lisää ››››

Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

03.09.2015

Sisältömarkkinointi herättää paljon kysymyksiä yrityksissä. Kokosimme yhteen yleisimmät sisältömarkkinointia koskevat kysymykset ja vastasimme niihin.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

03.07.2015

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

17.04.2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Lue lisää!

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

04.03.2015

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››