Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

Blogin kirjoittaminen on tärkeää, ja monelle yritykselle se on relevantein sisältömarkkinoinnin muoto. Kirjoittamiseen täytyy panostaa, koska lukijoita kiinnostaa korkealaatuinen, helppolukuinen ja sujuva sisältö. Jos olet tylsä, on edessäsi kivinen tie. Mutta luettuasi yhdeksän neuvoani, voit ottaa askeleen kohti parempia aikoja.

1. Kerro tarina

Tarinat aktivoivat aivoja ja saavat ne virittäytymään juoneen ja eläytymään; aivot jopa vapauttavat dopamiinia tarinan huippukohdissa. Siksi jo pienikin tarinallisuus tekee tekstistäsi mielenkiintoisemman, kiinnostavamman ja vetoavamman. Tarina voi olla yrityksesi synnystä, omasta urastasi tai ihan mistä vain, josta löytyy juonellista ja mielenkiintoista ainesta.

sisällöntuotanto

2. Kirjoita minä-muodossa

Minä-muoto on yleisesti tehokas tapa viestiä, joten pyri siihen useimmissa tilanteissa. Vai kumpi työkaverisi suosittelu vetoaa sinuun enemmän?

  • Minä tiedän hyvän ravintolan lähellä ja olen syönyt siellä usein. Suosittelen sitä sinulle.
  • Mikko tietää hyvän ravintolan lähellä ja hän on syönyt siellä usein. Hän suosittelee sitä.

3. Viittaa tulevaan

Taitava kirjoittaja ei heti paljasta kaikkea, vaan viittaa kiinnostavaan tulevaan. Se on tehokeino, joka saa lukijan lukemaan tekstisi loppuun. Käytin itse tätä postaukseni alussa: ”Mutta luettuasi yhdeksän neuvoani, voit ottaa askeleen kohti parempia aikoja.”

Voit myös ylläpitää lukijan kiinnostusta viittaamalla toiseen, tulevaan blogipostaukseesi muistaen, että nykyinen tekstisi päättyy luontevasti. Tämä on käyttökelpoinen tekniikka, joka edistää jatkuvuutta: yhden kirjoituksen ei tarvitse ratkaista kaikkia ongelmia.

4. Suunnan muutos

Suunnan muutos on tehokeino ja signaali, että olet muuttamassa tekstisi suuntaa. Tylsä kirjoittaja kirjoittaa päättäväisesti vain yhdestä kulmasta, jolloin lukija saattaa henkisesti väsähtää. Suunnan muutos estää sen.

Miten muuttaa tekstin suuntaa? Esimerkiksi: ”Nyt olemme käsitelleet asian X loppuun, joten voin esitellä teille jotakin mullistavaa aiheesta Z”.

roadsign

5. Ole selkeä. Erittäin selkeä.

Tämä on tärkein neuvo, koska haluat, että tekstisi on selkeä ja helposti ymmärrettävä, ilman epäselvyyksiä. Varsinkin yritysblogissa tämä on välttämätöntä – paitsi, jos suosiosi perustuu salamyhkäisyyteen.

Kun yrittää olla kiinnostava, voi helposti turvautua huomionhakuisiin ilmauksiin, sanoihin ja tyyleihin. Se voi haitata viestiäsi ja ajaa huomion pois asiasta. Kiinnostava ihminen on sellainen, joka tietää kenelle ja mitä haluaa sanoa ja tekee sen selkeästi.

6. Kirjoita vain niin pitkästi kuin välttämätöntä

Palveleva sisältö ratkaisee. Lukija löytää enemmän arvoa sisällön laadusta kuin turhasta venyttämisestä. Kuten jo aiemmin mainitsin, yhden blogikirjoituksen ei tarvitse ratkaista kaikkia ongelmia. Onnistut, kun fokusoit aiheesi kärjen ja pysyt siinä.

mittaa tuloksia

7. Älä kirjoita lyhyemmin kuin välttämätöntä

Liiat sanat voivat haitata, mutta älä myöskään kirjoita turhan lyhyesti. Jos sinulla on relevanttia asiaa, kirjoita se hyvällä flowlla pitämällä lukijat mielessäsi. Pelkät kirjoituksen raamit ja suuntaviivat eivät ole valmis julkaisu.

8. Kirjoita lyhyitä lauseita, eli karsi turhuus pois

Pyrin yritysblogissa kirjoittamaan tiiviitä ja tehokkaita lauseita. Esimerkkilauseet:

  • PITKÄ: ”Ajattelin, että voisin ottaa huomioon markkinoinnin automaation, mutta päädyin ajatuksissani jättämään sen pois agendalta.
  • TIIVIS: ”Ajattelin huomioida markkinoinnin automaation, mutta ajatuksissani jätin sen pois agendalta.”

9. Riko tekstin rakennetta

Pelkkä tekstisisältö ilman vaihtelevuutta on kuin seinä. Ankea seinä. Se ei ole houkutteleva, vaan luotaantyöntävä, joten vältä sitä. Riko teksti osiin käyttämällä:
  • Otsikkoa ja väliotsikoita
  • Eri fonttikokoja
  • kappalejakoja
  • bullet pointseja
  • numerolistauksia
  • kuvia
  • videoita
  • infograafeja
  • jne…

Yhteenveto

Nämä neuvot huomioimalla nostat tasoasi kirjoittajana. Ole luonnollinen ja nauti kirjoittamisesta, niin saat hyviä tuloksia! Älä kuitenkaan yritä tehdä vaikutusta, vaan pyri ensisijaisesti saamaan viestisi perille ja palvelemaan lukijaa.

Lue lisää aiheesta yritysbloggaaminen

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

broker binäre optionen test 29.09.2016

pair options trading signals Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Snapchat - mitä se tarkoittaa markkinoijille?

05.09.2016

Snapchat on varsinkin nuorien suosiossa oleva kuvaviestintäpalvelu, jonka avulla jaetaan arjen hauskoja hetkiä. Tämä koko ajan suositumpi sovellus on myös todella tehokas markkinoinnin kannalta, ja sitä kannattaisi hyödyntää.

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

03.09.2015

Sisältömarkkinointi herättää paljon kysymyksiä yrityksissä. Kokosimme yhteen yleisimmät sisältömarkkinointia koskevat kysymykset ja vastasimme niihin.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

13.08.2015

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Markkinoinnin automaation avulla saat enemmän irti samoilla resursseilla.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

03.07.2015

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

17.04.2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Lue lisää!

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

04.03.2015

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››