Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.  Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

1) Aseta tavoitteet: Onko tavoitteena myynnin kasvattaminen vai tunnettuuden nousu? Mitkä ovat kärkituotteesi ja niiden kohderyhmä?

Kuinka sisältömarkkinointi voi tukea muita markkinointitoimenpiteitä ja kuinka sisältömarkkinointia mitataan

Kriittinen oman toiminnan arvioiminen kannattaa tässä vaiheessa: jos olette jo tehneet sisältömarkkinointia, kannattaa analysoida mitkä toimenpiteet ovat todella toimineet, kuinka toimintaa parannetaan ja millaisia tavoitteita uusille toimenpiteille voidaan asettaa?

2) Mikä on kohderyhmäsi?

Kohderyhmän määrittelemiseen kannattaa käyttää aikaa varsinkin jos olet laajentamassa toimintaasi uusille markkinoille. Tuntemalla kohderyhmäsi voit tehdä oikein kohdennettua ja toimivaa sisältöä, joka todella kiinnostaa kuluttajia.

Sisältömarkkinoinnin kohderyhmät voidaan jakaa ostopolun eri vaiheissa oleviin ryhmiin: potentiaalisiin asiakkaisiin, nykyisiin asiakkaisiin ja kanta-asiakkaisiin.

Kohderyhmiä voi analysoida tarkkaan esimerkiksi profiloimalla kuluttajapersoonia: millainen on tyypillisin kuluttaja tässä kohderyhmässä? Mistä hän pitää, mistä hän ei pidä?  Mitä brändimme hänelle edustaa? Tässä vaiheessa on tärkeää myös määrittää, missä kanavissa hän viettää aikaansa.

3) Sisällön suunnittelu

Sisällön suunnittelussa on huomioitava mm. tavoitteet, tärkeimmät kohderyhmät ja markkinoinnin vuosittaiset tapahtumat. Rakkaimpien kilpailijoiden toimenpiteistä voi myös tehdä yhteenvedon ja analyysin.

Erottuva sisältömarkkinointi vaatii luovuutta: laita itsesi asiakkaan rooliin ja mieti mistä juuri hän on kiinnostunut.  Sisältö voi olla hauskaa, arkea helpottavaa, lisätiedon antamista – pääasia on, että se on tehty tarkasti kohderyhmälle sopivaksi.

Sisältömarkkinoinnin formaatti voi olla esimerkiksi blogi, video, infograafi tai kuvakollaasi – mikä vain asiallesi parhaiten sopiva muoto.

Sisältömarkkinoinnin tekeminen helpottuu, kun suunnitelma, julkaisuaikataulu ja vastuut on määritelty tarkasti. Jatkuvan analysoinnin kautta sisältömarkkinoinnin tuloksia voidaan parantaa nopeallakin aikataululla.

Ja sitten vain toimeen!

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

bästa Tadalafil på nätet 29.09.2016

de opciones binarias Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Snapchat - mitä se tarkoittaa markkinoijille?

05.09.2016

Snapchat on varsinkin nuorien suosiossa oleva kuvaviestintäpalvelu, jonka avulla jaetaan arjen hauskoja hetkiä. Tämä koko ajan suositumpi sovellus on myös todella tehokas markkinoinnin kannalta, ja sitä kannattaisi hyödyntää.

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

15.10.2015

Näillä yhdeksällä neuvolla kirjoitat kiinnostavammin. Lue ja ota askeleet kohti parempia blogipostauksia.

Lue lisää ››››

Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

03.09.2015

Sisältömarkkinointi herättää paljon kysymyksiä yrityksissä. Kokosimme yhteen yleisimmät sisältömarkkinointia koskevat kysymykset ja vastasimme niihin.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

13.08.2015

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Markkinoinnin automaation avulla saat enemmän irti samoilla resursseilla.

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

17.04.2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Lue lisää!

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

04.03.2015

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››