Snapchat – mitä se tarkoittaa markkinoijille?

Snapchat on kuvaviestintäpalvelu, jonka on perustanut Evan Spiegel ja Robert Murphy vuonna 2011. Sen avulla voi jakaa arjen hauskoja ja mukavia hetkiä muille ”snäppeinä” eli kuvina, lyhyinä videoina sekä viesteillä. Snapchat eroaa muista palveluista sillä, että lähetettyjä videoita ei voi katsoa kuin korkeintaan 10 sekuntia, ellei siitä ota näyttökuvaa (pidä kuitenkin mielessä, että kuvan lähettäjä saa mahdollisesta näyttökuvasta ilmoituksen!). Snapchatin storyjä – eli tarinoita - voi kuitenkin katsoa 24 tunnin ajan.

Business Insider artikkelin mukaan Snapchatin käyttäjät viettävät jopa 25-30 minuuttia päivässä sovelluksessa. Sillä on lisäksi 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää, jotka katsovat päivittäin 6 miljoonaa videota päivittäin. Lisäksi 8796 kuvaa jaetaan sekunnissa (Lähde: http://wersm.com/10-stats-about-snapchat-that-you-just-cant-ignore/). Sovellus onkin siis todella onnistunut koukuttamaan ihmisiä sen käyttöön.

banco de swiss snapchatLähde: Wersm


Tässä suositussa sovelluksessa ihmisiä koukuttaa sen välittömyys, olennaisuus ja autenttisuus. Se tarjoaa ihmisille jotakin hyvin uniikkia - henkilökohtaisuutta. Tämä merkitsee paljon markkinoijille, sillä varsinkin nuoremmat ihmiset eivät oikein luota enää perinteiseen mainontaan. Snapchatin avulla yritykset voivatkin olla yhteydessä seuraajiensa kanssa hyvin aidosti. Näin voidaan antaa yritykselle kasvot ja näyttää, mitä ”kulissien takana tapahtuu” (Lähde: http://mediakix.com/2016/04/how-many-people-use-snapchat-2016/#gs.ZrUdMxE). Useasti yritykset käyttävät markkinointiin Snapchatin vaikuttajia, joilla on todella monia seuraajia sovelluksessa. (Linkki yhteen Snapchatin suurimmista vaikuttajista, ja miten hän on saavuttanut tämän aseman http://mediakix.com/2016/02/dj-khaled-snapchat-king/#gs.null). Markkinoinnin kannalta Snapchat on kovin tehokas myös sen takia, että sisältö tai mainokset ovat koko näytön kokoisia, joten niillä saadaan 100% näkyvyys.

Sovelluksella voi pitää vaikka mitä erilaisia ja uudenlaisia kampanjoita, esittelyitä ja kilpailuita. Otetaan kuvitteellinen tilanne, että vaikka vaatekaupalle halutaan keksiä sellaisia. Onnistuneella Snapchatin käyttämisellä voit todella sitouttaa seuraajiasi. Vain mielikuvitus on rajana! Tässä muutama erilainen mahdollisuus vaatekaupalle:

  • Ennakkokatsaus tulevasta vaatemallistosta vain Snapchatissä
  • Esitellään ketjun liikkeitä ja niiden henkilökuntaa. He voivat lähettää terveisiä seuraajille ja kertoa pukeutumisvinkkejä (kasvot yritykselle)
  • Alennuskoodi (tai kuva, mitä näyttämällä saa alennusta) storyssä, mitä ei saa muualta. Seuraajat ottavat näyttökuvan ja esittävät sen kassalla (näet sovelluksella, kuinka moni otti näyttökuvan)
  • Aarteenetsintä, jossa storyssä on kuva esim. lahjakortista vaatekauppaan, joka on piilotettu jonnekin, ja seuraajat voivat etsiä sen kuvavihjeiden avulla)
  • Yhteistyötä Snapchatin suositun vaikuttajan kanssa, joka voi pitää liikkeen vaatteita päällä ja mainostaa niitä
  • Kilpailu, jossa seuraajat suunnittelevat ja taiteilevat piirtotyökalulla uuden vaatteen. Voittaja saa palkinnon ja joitakin taideteoksia julkaistaan yrityksen storyssä

http://lindsaydobsonphotography.com/?kos=bin%C3%A4re-optionen-demokonto-bdswiss&4c3=3f Snapchat_kampanjaEsimerkki Snapchatissa toteutetusta kampanjasta

Alasta riippuen pieni huumorilla höystetty materiaali sitouttaa tehokkaasti seuraajia. Älä pelkää kokeilla uusia asioita, vaan ole muita edellä!

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

29.09.2016

Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

15.10.2015

Näillä yhdeksällä neuvolla kirjoitat kiinnostavammin. Lue ja ota askeleet kohti parempia blogipostauksia.

Lue lisää ››››

Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

03.09.2015

Sisältömarkkinointi herättää paljon kysymyksiä yrityksissä. Kokosimme yhteen yleisimmät sisältömarkkinointia koskevat kysymykset ja vastasimme niihin.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

13.08.2015

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Markkinoinnin automaation avulla saat enemmän irti samoilla resursseilla.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

03.07.2015

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

17.04.2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Lue lisää!

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

04.03.2015

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››