Usein kysytyt kysymykset sisältömarkkinoinnista

1. Miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä?

Suurin osa kuluttajista tavoitetaan verkossa ja sisältömarkkinoinnin avulla on mahdollista kohdentaa mainontaa todella tarkasti ensimmäistä kertaa.  Sisältömarkkinoinnin luonne eroaa perinteisestä markkinoinnista, joka tavoittelee kuluttajan pysäyttämistä ja huomiota. Sisältömarkkinoinnin ideana on palvella, antaa tietoa kuluttajia itseään kiinnostavista asioista.

Sisältömarkkinointi on yksinkertaisesti laadukkaan, asiakkaita kiinnostavan materiaalin tuottamista omalle verkkosivustolle ja valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Digimainonnan avulla materiaalia on mahdollista kohdentaa tarkasti eri ostopolun vaiheessa oleville kuluttajille.

Markkinointi on siirtynyt kampanjoista jatkuvaan tekemiseen: sisältömarkkinoinnin avulla markkinointimateriaali on kaikkien kiinnostuneiden nähtävillä vuoden jokaisena päivänä.

Säännöllisesti tuotettu laadukas sisältö omille verkkosivuille tai sosiaalisen median kanaviin nostaa myös yrityksen tuloksia orgaanisessa haussa.

Laadukas sisältö on kaiken tekemisen ydin: sisällön on oltava niin kiinnostavaa, että asiakas haluaa jatkossakin saada lisää tietoa tuotteesta tai palvelusta, esim. kohdennetulla uutiskirjeellä.

2. Millainen on hyvä sisältömarkkinoinnin strategia?

Sisältömarkkinoinnissa on tärkeintä tuntea omat asiakkaat sekä potentiaalisten asiakkaiden ryhmät.  Strategiatyössä perehdytään ensin asiakkaan ostopolkuun: mitkä aiheet kiinnostavat yrityksen asiakkaita? Millaiset driverit johtavat potentiaalista asiakasta eteenpäin ostopolulla?

Strategiatyö aloitetaan useimmiten nykytilan analyysilla ja kilpailijoiden benchmarkilla & tavoitetilan määrittelyllä. Lisäksi kanavavalinnat ovat tärkeitä – kaikissa kanavissa ei tarvitse olla vain olemisen vuoksi!

3. Mitä sisältösuunnitelmassa pitää ottaa huomioon?

Sisältömarkkinointi on silta markkinoinnin, myynnin ja viestinnän välillä. Sisältösuunnitelmassa huomioidaan myyntiin liittyvät tärkeät ajankohdat, kuten markkinointikampanjat, ja muut yrityksen tapahtumat. Lisäksi siihen linkitetään kaikki vuodenaikoihin liittyvät vuosittaiset tapahtumat.

Sisältömarkkinoinnin tekeminen vaatii myös korvien pitämistä jatkuvasti höröllä – sisältösuunnitelmassa on oltava tilaa spontaanille ajankohtaisiin asioihin tarttumiselle.

4. Mitkä ovat yritysten tavallisimmat virheet sisältömarkkinoinnissa?

Sisältömarkkinoinnissa on tärkeää astua oman asiakaskunnan housuihin. Mitä tietoa asiakas etsii tuotteistamme? Mikä kanta-asiakkaitamme kiinnostaa? Yritykset saattavat aloittaa sisältömarkkinoinnin tekemisen perinteisellä näkökulmalla: he kertovat itsestään ja tuotteistaan itse haluamiaan asioita. Tämä on varma tie pettymykseen, asiakkaat eivät sitoudu tällaiseen viestintään.

Yritysten tyypillinen virhe sisältömarkkinoinnissa on myös omien asioiden liiallinen spämmäys. Sisältömarkkinoinnin on oltava säännöllistä, mutta liika on liikaa. Panosta asiakkaita kiinnostavaan, laadukkaaseen sisältöön määrän sijasta.

5. Tarvitseeko yritykseni sisältömarkkinoinnin automaatiotyökalun?

Automaatiotyökalut nostavat sisältömarkkinoinnin hyödyt uudelle tasolle. Markkinoinnin automaation avulla yrityksen tuotteista tai palveluista kiinnostuneet henkilöt voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin, joille kohdennetaan tarkkaan omat viestit.  Näillä kohdennetuilla viesteillä vastataan siis entistä tarkemmin asiakkaan tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin.  

Automaation avulla ”liideille” voidaan välittää heitä kiinnostavia viestejä ja ohjata heitä eteenpäin ostopolulla. Lopulta kerätty ja hyödynnetty data antaa yritykselle mahdollisuuden tehdä ”liidistä” asiakkaan. Itse automaatio ei tätä tee, mutta sen avulla sisältömarkkinoinnista voi tulla entistä tehokkaampaa ja liiketoimintaa tukevaa.

6. Kuinka paljon sisältömarkkinointi vaikuttaa SEO:on?

Sisältömarkkinointi ja SEO kulkevat käsi kädessä. Yksinkertaisimmillaan voi katsoa Google Analyticsista millaisia tietoja oman tuotteen aihepiiristä ihmiset hakevat. Tämän jälkeen sisältöä tuotetaan juuri näistä aiheista ja ta daa -  sisällöt saavat koko ajan paremmin näkyvyyttä hakukoneissa.

Sisällöntuotannon vaikutus SEO:on vaihtelee tapauskohtaisesti, sillä Googlella on yli 200 SEO:oon vaikuttavaa muuttujaa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä vähemmän aiheesta on materiaalia verkossa, sitä helpompi SEO:on vaikuttaa. 

7. Kuinka voimme kasvattaa sisältömarkkinoinnin ROI:ta?

Sisältömarkkinoinnin ROI:n mittaamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Yleisin tapa on määrittää hinta jokaiselle uutiskirjeen tai blogin tilaajalle sekä sisältömarkkinoinnin avulla saadulle myyntiliidille. 

Toisin sanoen ROI:n kasvattaminen on mahdollista kaikille laadukkaan sisällön avulla. Sisällöt, joista ei tykätä, jaella tai tilata eivät kasvata ROI:ta.



Tilaa Myysletter

Haluatko tietää lisää sisältömarkkinoinnista ja muista digimarkkinoinnin toimenpiteistä? Tilaa Myysletter, niin pysyt mukana muuttuvassa maailmassa:

Kommentoi

Samankaltaisia

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

http://www.mylifept.com/?refriwerator=iq-option-options-broker-demo-konto-reset&b13=33 29.09.2016

binaire opties beste broker Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Snapchat - mitä se tarkoittaa markkinoijille?

05.09.2016

Snapchat on varsinkin nuorien suosiossa oleva kuvaviestintäpalvelu, jonka avulla jaetaan arjen hauskoja hetkiä. Tämä koko ajan suositumpi sovellus on myös todella tehokas markkinoinnin kannalta, ja sitä kannattaisi hyödyntää.

Lue lisää ››››

Terveysalan markkinoinnin uusi aikakausi

18.11.2015

Sisältömarkkinointi on mullistanut terveys- ja lääkealan markkinoinnin mahdollisuudet viimeisten vuosien aikana. Verkossa kaiken sisällön on oltava kuluttajaa kiinnostavaa ja terveysaiheiden helposti ymmärrettäviä.

Lue lisää ››››

Näin kirjoitat kiinnostavasti blogissasi

15.10.2015

Näillä yhdeksällä neuvolla kirjoitat kiinnostavammin. Lue ja ota askeleet kohti parempia blogipostauksia.

Lue lisää ››››

Yritysbloggaamisen sietämätön vaikeus

02.09.2015

Yritysblogi on yritysviestinnän arkkityyppi, joka sisältömarkkinoinnin seurakunnassa katsotaan välttämättömäksi osaksi uuden ajan sisältömarkkinointi-mixiä. Mutta eihän se yritysbloggaaminen helppoa ole: ensin loppuvat resurssit ja sitten ideat.

Lue lisää ››››

Miksi markkinoinnin automaatio kannattaa?

13.08.2015

Markkinoinnin logiikka on muuttunut ja valta on siirtynyt myyjältä ostajalle. Yli 60 prosenttia ostopäätöksestä on tehty ennen ensimmäistä kontaktia palveluntarjoajaan. Markkinoinnin automaation avulla saat enemmän irti samoilla resursseilla.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin suunnitelman ABC

03.07.2015

Ammattimaisesti tehty sisältömarkkinointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Menestyksekkään sisältömarkkinoinnin takana on aina kuitenkin tarkkaan mietitty sisältösuunnitelma. Kuinka se tehdään?

Lue lisää ››››

Miten sisällöntuotanto pidetään vauhdissa kesälläkin

24.06.2015

Vaikka toimisto hiljenisikin heinäkuussa, eivät suomalaiset lopeta kuluttamasta sisältöjä kesälläkään. Poimi vinkkimme siihen, miten pidät yritysblogin vireänä kesälläkin!

Lue lisää ››››

Lisämyyntiä lomalla

08.06.2015

Moni vilkuilee sähköpostiaan lomallakin, sillä bisnes ei saa pysähtyä hetkeksikään. Mutta miten pitää myynti kuumana kesälläkin (ja olla itse kuitenkin lomalla)?

Lue lisää ››››

Nokkela hyötyy toisen some-kohusta

13.05.2015

Kuvamuokkaus venäläisjääkiekkoilijasta sai aikaan some-kohun. Suomalaiset voittivat illan jääkiekko-ottelun, mutta ketkä selvisivät kuva-kohusta voittajina?

Lue lisää ››››

Asiakaskokemus – digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi 2015

17.04.2015

Adoben uusimman digitaalisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan asiakaskokemus on digitaalisen markkinoinnin vahvin trendi tällä hetkellä. Lue lisää!

Lue lisää ››››

Kohdentaminen ei yksin riitä

15.04.2015

Olemme jo niin tottuneita näkemään ja kokemaan mainontaa, että useimmiten emme sitä huomaa – tai huomioi. Luovinkaan mainos ei sellaisenaan saa meitä vielä vakuuttumaan ja tekemään ostopäätöstä. Ei, vaikka mainos olisi kuinka kohdennettu.

Lue lisää ››››

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa

07.04.2015

Joskus pelkkä sparrailu ulkopuolisen kumppanin kanssa riittää. Joskus laajempi vastuunsiirto tuottaa parempia tuloksia. Joskus koko sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen on ainoa keino.

Lue lisää ››››

Aku Ankka

06.03.2015

Duckenheim-kampanjan tavoitteena oli juhlistaa 80-vuotiasta Aku Ankkaa tavalla, joka palvelee sekä aikuisten nostalgian nälkää että lasten ja nuorten digijanoa. Ilmiöittämisen avulla haluttiin korostaa Aku Ankan ajankohtaisuutta.

Lue lisää ››››

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

04.03.2015

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestinnän osa-alue. Se on tapa tehdä ja tarkastella markkinointia jatkuvana prosessina, jonka keskiössä on puhutteleva ja palveleva sisältö.

Lue lisää ››››

Sisältöjä suoraan sydämiin

26.02.2015

Hyvin suunnitellut ja toteutetut sisällöt tekevät yrityksen tai yhteisön brändin eläväksi ja tuovat sen lähemmäksi yleisöään. Kohderyhmät kohdataan heille relevanteissa kanavissa ja heidän omilla ehdoillaan.

Lue lisää ››››