Uutiskirjeen uusi elämä – sähköpostimarkkinointi 2015

Sähköposti on yksi vanhimmista digiajan markkinointityökaluista. On arvioitu, että vuonna 2015 yli 100 miljardia uutiskirjettä ja muuta sähköistä markkinointiviestiä matkaa ympäri globaalia verkkoa. Toiset ovat jo pidemmän aikaa povanneet uutiskirjeiden kuolemaa sähköpostilaatikoiden täyttyessä ja sähköpostisuodatinten parantuessa. Kuka nyt vapaaehtoisesti haluaisi tilata roskapostia sähköpostiinsa?

Sähköposti on kuitenkin mainio alusta, jolle uusia, innovatiivisia asioita voidaan rakentaa. Se on myös vapaa sosiaalisen median palveluiden tiukoista rajoitteista. Sähköposti onkin oikeastaan kulkuneuvo tai väline viestin kuljettamiseen: sillä voi lähettää ja vastaanottaa, sitä voi muokata ja linkittää. Lopultakin sähköposti on vain joukko bittejä ja pikseleitä.

Siksi ongelma ei ole sähköpostissa, vaan sähköisiä markkinointiviestejä vastaanottavissa kuluttajissa, joiden tapa kuluttaa on muuttunut. Modernin verkon ehkä tärkein ja perustavanlaatuisin ominaisuus on sen kyky kehittyä. Kanavat kehittyvät, koska tapamme kommunikoida kehittyvät. Ja selvitäkseen on myös uutiskirjeiden kehityttävä.

Mitä siis pitää ottaa huomioon sähköpostimarkkinoinnissa vuonna 2015?

1. Sähköposteja luetaan mobiilisti, on the go

Mobiili tuntuu olevan nykypäivänä vastaus kaikkeen. Tosiasia on kuitenkin se, että yhä suurempi osa sähköposteista luetaan mobiilisti. Responsiivisuus onkin jo iskostunut monen markkinoijan takaraivoon kiitettävästi. Mobiililaitteiden asettamien vaatimusten lisäksi kuitenkin myös sähköpostien lukuympäristö on muuttunut: mobiililaite on kädessä niin bussissa kuin ruokakaupassa.

Vinkki: Mieti, miten sähköpostistrategiasi soveltuu liikkeessä olevan kuluttajan tarpeisiin. Mobiilisti sähköpostinsa lukevat kuluttajat tarttuvat toimeen ja tekevät päätöksiä hanakammin kuin pöytäkoneen äärellä olevat.

2. Ei massapostituksia, vaan henkilökohtaisia viestejä

Kuluttajat ovat jo tottuneet saamaan heidän verkkokäyttäytymisensä perusteella personoituja tarjouksia. Myös sähköpostimarkkinoinnissa tulisi hyödyntää kuluttajista saatavaa dataa ja tarjota juuri heidän tarpeisiinsa sillä hetkellä sopivia viestejä.

Vinkki: Mieti, miten voit hyödyntää kuluttajadataa sähköpostimarkkinoinnissa. Millainen personointi tekee kuluttajaan vaikutuksen? Yksinkertainen, kuluttajan suosikkituotteen hinnanalennus tai jo pelkkä omalla nimellä personoitu tervehdys saa monelle arjen ahertajalle hymyn huulille.

3. Markkinointiviesteistä kuluttajaa palvelevaksi sisällöksi

Suurin syy sähköisten markkinointiviestien toimimattomuuteen on niiden huono maine. Uutiskirjeet ovat kuluttajien mielikuvissa roskapostia, jotka printattujen sisartensa tapaan päätyvät suoraa päätä kierrätykseen. Ja tästä pääsemmekin jälleen hyviin sisältöihin: jos onnistut tarjoamaan kuluttajalle häntä palvelevaa, kiinnostavaa sisältöä, odotetaan uutiskirjettäsi aina innolla.

Vinkki: Mieti, millaista sisältöjä kohderyhmäsi haluaa lukea. 80–20-sääntö toimii myös uutiskirjeissä: purista myyntipuhe 20 prosenttiin ja keskity tarjoamaan kuluttajaa hyödyttäviä tai huvittavia sisältöjä.

4. Tee uutiskirjeen tilaaminen helpoksi

Yllättävän monella verkkosivulla uutiskirjeen tilaaminen on tehty vaikeaksi, vaikka uutiskirjeiden tilaajakannan kasvattaminen on yksi helpoimmista tavoista kartuttaa kuluttajarekisteriä. Laadukasta, kuluttajaa palvelevaa sisältöä tarjoavaa uutiskirjettä ei kannata pitää vain omana tietona. Uutiskirje on myös hyvä tapa pitää kiinni verkkosivuilla tai kivijalassa käyneestä kuluttajasta: uutiskirjeen avulla kuluttajaa voi houkutella ja ohjata takaisin verkkosivun sisältöjen pariin.

Vinkki: Huolehdi, että uutiskirjeesi on helposti tilattavissa jokaiselta sivulta ilman minuuttien etsimistä. Mieti myös, miten kuluttaja hyötyy uutiskirjeesi tilaamisesta ja osoita se selkeästi.

---

Uutiskirjeet eivät ole ratkaisu kaikkeen – tai kaikille. Pahimmillaan uutiskirjeet ja muut sähköiset markkinointiviestit ovatkin pelkkää sähköpostilaatikon täyttävää roskaa. Hyvää uutiskirjettä ei ole helppo toteuttaa, eikä menestysreseptejäkään voi loputtomasti monistaa. Parhaimmillaan – pienellä paneutumisella ja panostamisella – uutiskirjeellä saavutetaan huikeita tuloksia. Sähköposti on yksi tehokkaimmista ja tärkeimmistä sisältömarkkinoinnin kanavista vuonna 2015.

Kommentoi

Samankaltaisia

Miten saada lisää seuraajia Twitterissä?

21.09.2015

Twitter on sosiaalinen media, jossa fiksulla toiminnalla pääsee hyvin esille. Lue 12 vinkkiä, jotka auttavat saamaan lisää Twitter-seuraajia ja näkyvyyttä.

Lue lisää ››››

Miten aktivoida kohderyhmät Facebookissa mainonnan avulla?

13.07.2015

Facebook-mainonnalla saavutetaan näkyvyyttä mutta myös kohderyhmän aktivointia ja konkreettista konversiota: kävijöitä mainostamallesi sivustolle ja myyntiä tms. liiketoiminnan tavoitteista riippuen.

Lue lisää ››››

RAY: Työtä, kiitos!

04.03.2015

RAY:n Paikka auki –avustusohjelma lanseerattiin onnistuneesti sosiaali- ja terveysalan järjestöille, nuorille ja vaikuttajille. Vahva konsepti, Työtä, kiitos!, nosti nuoret aktiivisina toimijoina viestinnän keskiöön ja haastoi sidosryhmät toimintaan.

Lue lisää ››››

Ansaittu media pitää ansaita

02.03.2015

Nykypäivänä ansaittu media pitää ja sen voi ansaita, sisältömarkkinoinnilla. Jos sisältö palvelee kuluttajaa ja hän kokee sen niin hyödylliseksi, että jakaa sisällön omissa verkostoissaan. Tällöin omakin media muuttuu ansaituksi.

Lue lisää ››››