Valeuutiset Facebookissa – valtaa ilman vastuuta?

http://moragbrand.com/?ljap=binario-demo&f0b=79 original site Donald Trumpin vaalivoiton jälkeen syyttävä sormi on osoittanut Facebookissa leviäviä valeuutisia. Kriitikoiden mukaan ne vahvistavat vaarallisia somekuplia, joissa totuudella ei ole enää väliä.

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja http://www.amazoncharitabletrust.org/?kister=iqopitions&d44=f2 Mark Zuckerberg kommentoi vaalitulosta kaksi päivää vaalien jälkeen. Hänen mukaansa on ”melko hullu ajatus”, että Facebookissa kiertäneet valeuutiset olisivat vaikuttaneet vaaleihin mitenkään.

Tätä väitettä ei ole mediassa tai edes Facebookin omien työntekijöiden keskuudessa täysin nielty. Torstaina BuzzFeed-sivusto uutisoi, että vaalitaistelun viimeisen kolmen kuukauden aikana huijaussivustojen 20 parhaiten pärjännyttä valeuutista saivat jakoja, reaktioita ja kommentteja yli 8,7 miljoonaa, mikä on enemmän kuin valtavirtalähteiden suosituimmissa vaaliuutisissa yhteensä.

Sosiaalisen median luonteeseen kuuluu olennaisesti se, että ihmiset kerääntyvät samanmielisten yhteisöihin. Jos feikkiuutisia klikkaa tai jakaa, Facebook alkaa syöttää samankaltaisia sisältöjä uutisvirtaan yhä enemmän. Paljon puhuttu somekupla on valmis. 

http://www.youngasianescorts.co.uk/?baletos=%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D8%A9-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%A3%D9%88-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85&336=e2 Vastuusta ja sen pakoilusta

Zuckerberg on toistuvasti korostanut Facebookin roolia teknologiayhtiönä, alustana sisällöille, joita käyttäjät haluavat jakaa. Se tuskin riittää vapauttamaan sitä täysin mediayhtiöille kuuluvasta vastuusta: The Pew Research Centerin tutkimuksen mukaan 44% amerikkalaisista käyttää Facebookia myös uutisten seuraamiseen.

Kuten tunnettu sijoittaja أفضل إشارات وسطاء الخيارات الثنائية David McLure kommentoi: ”Facebook on uutislähde biljoonille ihmisille. Jos se ei ole mediaorganisaatio, en tiedä mikä on.”

Ei tiedä enää moni muukaan. Sosiaalinen media hakee vielä paikkaansa perinteisempien mediainstituutioiden rinnalla. Sosiaalisen median sovellukset perustuvat käyttäjälähtöisyydelle, joten ei ehkä voikaan olla niiden tehtävä tarkistaa kaikkien sisältöjen taustoja.

Mutta jos perinteistä mediaa sitovat journalistiset kriteerit, eettiset ohjeet ja rooli vallan vahtikoirana, vahtiiko somejättien valtaa kukaan?

browse this site Valheella on lyhyet jäljet, maineella ei

Valeuutisten leviäminen perustuu Facebookin sisältöjä suodattaviin algoritmeihin, mutta ehkä niissä piilee myös ratkaisu. The Trust Project ehdotti palveluun algoritmia, joka suosisi käyttäjien uutisvirrassa luotettavia ja hyvämaineisia uutislähteitä.

Pelissä on myös Facebookin oma maine. Julkisen paineen alla Zuckerberg on ainakin jo luvannut, että yhtiön välittämiä mainoksia (ja mainostuloja) ei enää päätyisi valeuutisia levittäville sivustoille.
 
Maine onkin pitkän tähtäimen sijoitus.

Perustuipa esimerkiksi Trumpin voitokas vaalikampanja mihin tahansa, luottamus on jotain aivan muuta kuin kampanja. Historiallisen repivän vaalitaistelun jälkeen Trumpin ei ole helppo ottaa uskottavan johtajan roolia. Luottaako jakaantunut kansa enää kehenkään tai mihinkään?

Kiersihän sosiaalisessa mediassa ehdokkaista paljon muitakin suosittua sisältöjä kuin valeuutisia, esimerkiksi meemejä:

Trump_meme

Kuva: Twitter

Kommentoi

Samankaltaisia

Sisältömarkkinoinnin harjoittelija

06.10.2017

Sisältötoimisto Myy hakee tiimiinsä kahta innokasta harjoittelijaa! Myyssä pääset osaksi tiimiä, jossa toteutetaan asiakkaille sisältömarkkinoinnin strategioita ja toimenpiteitä.

Lue lisää ››››

Etsimme kämppistä!

07.09.2017

Etsimme luovia kumppaneita jakamaan uuden uutukaista toimitilaamme.

Lue lisää ››››

Rekry: Freelancer-kirjoittajia

06.03.2017

Etsimme freelancer-kirjoittajaa kasvavaan sisällöntuotannon tiimiimme.

Lue lisää ››››

Trump voitti myös somessa

09.11.2016

Donald Trump voitti Yhdysvaltojen presidentinvaalit lukemattomista kohuista huolimatta myös sosiaalisessa mediassa. Tämän vuoden vaaleja onkin kutsuttu sosiaalisen median vaaleiksi.

Lue lisää ››››

Rekry: Harkka hukassa!

03.11.2016

Haemme tiimiimme viestintäharjoittelijaa ja digitaalisen markkinoinnin harjoittelijaa!

Lue lisää ››››

Rekry: Sisältömarkkinoinnin ammattilainen

03.11.2016

Haemme tiimiimme sisältömarkkinoinnin ammattilaista. Oletko sinä uusi myy?

Lue lisää ››››

USA:n vaaliväittelyt rikkovat Twitterin ennätyksiä

12.10.2016

Donald Trumpin ja Hillary Clintonin showbisneksestä vahvoja vaikutteita ammentavat vaaliväittelyt ovat herättäneet valtavasti huomiota ympäri maailmaa. Lue lisää, miten sosiaalinen media on reagoinut tähän.

Lue lisää ››››

Viisi TED-puhetta sisältömarkkinoijalle

29.09.2016

Myy poimi viisi inspiroivaa TED-puhetta, jotka jokaisen sisältömarkkinoijan pitäisi katsoa.

Lue lisää ››››

Loppu Instagramin trolleille?

22.09.2016

Instagram julkaisi uuden näppärän työkalun, jonka avulla voi suodattaa kommentteja. Saadaanko tällä uudella päivityksellä kitkettyä somen trolleja?

Lue lisää ››››

Kun videobloggaajasta tuli media

15.09.2016

YouTube-tähti Soikku julkaisi viime viikolla oman mobiilisovelluksensa. Se kertoo mediamaiseman muutoksesta, jossa jokainen voi olla media. Mitä merkitystä sillä on sisältömarkkinoinnille?

Lue lisää ››››

Instagram on kuin Melania Trump

31.08.2016

Instagram julkaisi kovin tutun kuuloisen uuden ominaisuuden, Instagram Storiesin. Se on melkein täysi kopio Snapchatin Storiesista. Tässä postauksessa verrataan, miten Instagramin versio pärjää Snapchatille.

Lue lisää ››››

Alpron Smoothie Workshopissa etsittiin täydellisiä makupareja

24.08.2015

Alpron Smoothie Workshop kokosi yhteen joukon bloggaajia ja toimittajia keskiviikkona 19.8.2015. Ravintola Kellohalli täyttyi iloisesta ihmettelystä ja blendereiden hurinasta, kun osallistujat kokeilivat erilaisia makupareja huippukokki Sami Tallbergin johdolla.

Lue lisää ››››